Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Настоящите закони имат остра нужда от промяна

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Stormspell » 10 август 2010, 09:19

Е, добре, познавам автора превел статията, поправката е уместна.
Но това няма значение. До този "превод" достигнах чрез линк (постнат в друга дискусия, с аналогично съдържание),а не четейки всичко наред. В интернет това е просто невъзможно, така че забележката за чукчата не я считам за обидна/уместна.
Не знам дали произхода на статията обяснява тоталната неосведоменост на автора откъм правната страна на въпроса. По скоро не, но нямам представа от руското авторско право, така че е възможно.

-"Ех, че са благородни авторите по света. Разрешават на библиотеките да съществуват."
Разрешават на библиотеките да крадат. Но все пак, срещу тази малка кражба получават огромно удовлетворение на маниите си за величие, така че сделката си струва.
Една библиотека може да съществува и без благоволението на автора, поради простия факт, че повечето съществуващи книги ВЕЧЕ нямат запазени авторски права. Само след няколко години отново ще можем да качваме в сайтове и да цитираме Йовков без ограничения. За Елин Пелин ще трябва да почакаме малко повече, но така или иначе една библиотека съдържа малък процент произведения, попадащи под ЗАПСП, дори мисля, че имаше някакви специални текстове по за библиотеки и читалища.
Не е в това въпроса. По скоро това е една удобна възможност за евентуалните електронни библиотеки - да натрупат съдържание и аудитория с произведения със свободни за ползване или изтекли авторски права. А след като една ЕБ има своя аудитория, преговорите с автори стават много по лесни. Това е, според мен, нормалния път на развитие на тази медия, всичко останало са вопли и врясъци на неосведомени хора.
Stormspell
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Odisey » 11 август 2010, 12:00

Има един известен лаф - и десет лева да стане бензина - пак ще карам и без пари да е - пак ще крада.
Та накратко - всички, които имат желание да крадат книги ще го правят. Като чета обяснения защо го правят, сякаш слушам циганин от факултета защо не си плащал тока.
От друга страна - издателите ще правят каквото си правят, независимо от краденето. В общи линии гледайки нормата на печалба - то да си издател е призвание. Тия които са в бранша само заради парите ще си излязат.

П.С. Все пак малко фактология - Йовков е починал 1936 г. и отдавна е освободен от авторски права. Чакаме Вапцаров - 42 /за да може да се публикува прекрасната му, но укрита любовна лирика/ и Елин Пепин - 49-та.
Odisey
 
Мнения: 37
Регистрация: 07 август 2010, 13:23

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Гост » 12 август 2010, 21:58

Имам предложение към авторите : Защо не помислят да създадат към персоналната си уеб страница раздел, в който да може читателят да чете книгата в електронен вид. "Проблемът" с "пиратското четене" може да се разреши така:
Като първи вариант е възможно преди прочитане на книгата, читателят да заплати за това и четенето да се осъществи в самия браузър, като тук цената за прочитане трябва определено да е по ниска от тази, която плащаме като си купим книгата от книжарницата. Защото е възможно дори и четенето НА ЧАСТИ като читателят заплаща напр. за първите 100 страници, книгата не му хареса и той не продължава с четенето. Като ВТОРА възможност четенето на книгата може да става БЕЗПЛАТНО както гледаме БЕЗПЛАТНО някой филм по телевизията, но за сметка на това телевизията ни пуска реклами(които не гледаме в повечето пъти), като по този начин си осигурява необходимите средства. Някой ще каже : книгата пак може да се копира и де се разпространи, но вероятността е същата както и тази някой да копира и хартиения носител. Възможно е и издаването на хартиения носител да става по-рано от електронния, най-нетърпеливите ще си я купят другите ще изчакат (защото има значение и цената на книгата - за първият роман на Стивън Кинг - Кери, издателството е решило че книгата ще е 14 лв., за сравнение повечето негови книги на друго издателство са на цена от 10 -12 лева като броя страници е почти двоен, а разлика в корицата и качеството на страниците няма а книгата е от 74'' !!!!) По този начин издателството си реализира така необходимите им ПЕЧАЛБИ, държавата си взима ДДСто (много неправилно- данък за сметка на интелектуалното и културно обогятяване на читателите - ученици,студенти и каквито още искате!), авторът си получава ПЕЧАЛБИТЕ ако някой хареса ПИСАНИЯТА му, читателят печели като плаща по-ниска цена за прочитане на книгата(или част от нея, тъй като се прескача посредника - издателя) или получава ПАРИТЕ си индиректно чрез рекламите.
... това е от мен, от позицията на читател, който не е много запознат с това "как " книгата идва до книжарницата , но все пак това е една моя идея, която реших да споделя.
Гост
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот lenkova » 25 август 2010, 13:47

Както предният гост е написал и аз съм "просто читател" и искам да споделя как стоят нещата от моя гледна точка. Откакто се помня съм "книжен плъх", стажът ми като абонат на местната библиотека вероятно е един от най-дългите за хора на моята възраст. Обичам да чета! Да се излегна удобно с книга в ръка и да се потопя в нея. Но... когато влезна в книжарницата и пресметна, че в най-добрия случай ще остава 200лв, ако реша да си купя някои от книгите, които искам, ми призлява, защото никак, ама никак не мога да си го позволя. Наскоро разбрах за електронните четци и смятам да инвестирам в един такъв, защото знам, че ще ми се изплати. И, казвам с ръка на сърцето, ако има от къде да си изтегля електронни книги на български срещу заплащане бих го правила, ако, естествено цената е разумна за нашия пазар и нашата покупателна способност. Защото ако себестойността на една книга след отпечатване и издаване е примерно 15лв., а на мен ми я предлагат в електронен вариант за 5лв. въобще няма да се замисля. И аз много пъти съм мислила по темите, засегнати в предните коментари и съм се опитвала да се поставя на мястото и на двете страни, но истината е, че нещата се променят с бързи темпове и ако издателите не го виждат, толкова по-зле за тях, а скоро може да стане и късно. Определено не знаех и за първи път чувам, че библиотеките са създадени само за да съхраняват книги. Ако е така и решат да се възползват от това си право всички ще сме много прецакани :lol:
Та, мисълта ми беше, че бих платила за електронна книга, дори и да я има някъде безплатно, но само ако цената е съобразена с покупателните ни способности.
lenkova
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот lenkova » 25 август 2010, 13:55

Исках да споделя една мисъл, която наскоро открих в една статия по темата и която много точно описва това, което чувствам понякога:
"Може да не сме склонни да оправдаем кражбите на книги, но копнежът, който
стои зад тях, стремежът дори за миг да наречеш една книга своя е познат на много
повече честни мъже и жени, отколкото бихме искали да признаем" Мангел
2004: 232
lenkova
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Inf » 25 август 2010, 14:04

Ако имаше кражби, щеше да има осъдени. Кражбите са извършвани от други - праводържатели, които притежават авторските права на Ангел Каралийчев и още много други... Какво от това, че нямат наследници авторите - държавата ги била продала на някаква издателска групировка, която вече иска пари за тях... Заради това е абсолютно всичко.
Аватар
Inf
 
Мнения: 94
Регистрация: 20 юли 2008, 13:52

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Гост » 25 август 2010, 17:51

Ценообразуването при електронните книги е малко по различно.
Разходите за печат са не повече от 30-40 процента.
Електронната книга - фаил ще струва най-вероятно 9-10 лева ако книжната струва 15.
Все пак е нещо.
Гост
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот SecondShoe » 25 август 2010, 20:20

Разходите за печат може да са 30-40%, но търговецът, който продава хартиените книги също прибира още толкова и накрая стават около 70-80% от крайната цена. Ако хартиената версия струва 15 лв. то електронната не може да е повече от 5 лв. Дори с печалбата на сайта, който я продава това е максимумът.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Гост » 26 август 2010, 00:11

Търговецът прибира отстъпка от коричната цена.Тогава ако се смята наопаки идва 70 процента след отстъпката за печат,автор,издател.
Пиша като гост щото ми казва че потребителското ми име е в употреба. :shock:
The username you entered is already in use, please select an alternative.
Гост
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот petrovich » 26 август 2010, 08:53

Гост написа:Търговецът прибира отстъпка от коричната цена.Тогава ако се смята наопаки идва 70 процента след отстъпката за печат,автор,издател.
Пиша като гост щото ми казва че потребителското ми име е в употреба. :shock:
The username you entered is already in use, please select an alternative.


Точно това казваме и ние: корична цена 15лв.
Печат (30-40%): 15-(5 или 6 лв.)=10лв.
Търговец (30-40%):10-(5 или 6 лв.)=5лв.
Електронен вариант: не повече от 5лв.
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Odisey » 26 август 2010, 11:01

Най-общо, тъй като тук се намесва фактор от друг бизнес.
Поради факта, че в България електронните разплащания се ползват основно за битови сметки, то основния начин за купуване е с СМС-и. В общи линии използваеми са основно три разценки 1 лв, 2 лв, 4 лв /без ДДС/, като най-честно ползвани са тия от 2 лв.
Затова, често се предлага книгата да се раздели на няколко тома, за да може да се пусне на таква цена. Има по-голям процент продаваемост, отколкото да се разчита на плащания през е-пей или пейпал
Odisey
 
Мнения: 37
Регистрация: 07 август 2010, 13:23

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот slacker » 26 август 2010, 11:49

Плащането със SMS не е добра идея. Много по-изгодно е да се ползват системи като ePay.bg и PayPal. Може и дебитни/кредитни карти.

Притежаването на дебитна карта е изключително евтино и ползването не е сложно.
slacker
 
Мнения: 62
Регистрация: 15 октомври 2009, 03:24

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Гост » 26 август 2010, 12:33

И аз да се намеся :D .
Не е възможно да се мине без процент за разпространителите.
Нали за книгата трябва защита, подходяща обработка и реклама.
Или поне издателите настояват за тези неща :)
Гост
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот petrovich » 26 август 2010, 12:40

Гост написа:И аз да се намеся :D .
Не е възможно да се мине без процент за разпространителите.
Нали за книгата трябва защита, подходяща обработка и реклама.
Или поне издателите настояват за тези неща :)


Гост, намирисва ми че си човек от "другата" страна.
Напротив може съвсем спокойно да мине без разпространители. В целият този спор почти никъде не се споменаха тези хора (разпространителите). Същото става, както с българските производители. Търговците (разпространителите) получават между 30 и 60 процента от продажната цена на продукта.
Така че обработката съвсем спокойно може да се прави от доброволци, рекламата ще идва от самите потребители (дали с положителна или отрицателна оценка това зависи от качеството на произведението), идеята за защита идва точно от такива като теб "Гост". Читателите (в по-голямата си степен) са достатъчно съвестни хора, че да си купуват това, което четат, тъй като разбират, че ако не плащат просто няма да има какво да купуват...
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот SecondShoe » 26 август 2010, 13:52

Плащането на книги с SMS е лоша идея, тъй като или ще увеличи цената два пъти, или ще намали печалбата на автора двойно. Не знам дали сте наясно за процентите, които прибират мобилните оператори, но са огромни.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Odisey » 26 август 2010, 14:00

SecondShoe написа:Плащането на книги с SMS е лоша идея, тъй като или ще увеличи цената два пъти, или ще намали печалбата на автора двойно. Не знам дали сте наясно за процентите, които прибират мобилните оператори, но са огромни.


Уви, вече шеста година съм на ясно - 40% идват до нас.
Но е продпочитан вариант от клиентите.
Въпреки, че предлагам и йпей и пейпал и....
Не знам дали сте запознати със средното количество пъти на позлване на карти в населението - 1,56 пъти месечно// т.е само си теглим заплатата, която по закон се плаща така.
Odisey
 
Мнения: 37
Регистрация: 07 август 2010, 13:23

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот petrovich » 26 август 2010, 15:17

Odisey написа:
SecondShoe написа:Плащането на книги с SMS е лоша идея, тъй като или ще увеличи цената два пъти, или ще намали печалбата на автора двойно. Не знам дали сте наясно за процентите, които прибират мобилните оператори, но са огромни.


Уви, вече шеста година съм на ясно - 40% идват до нас.
Но е продпочитан вариант от клиентите.
Въпреки, че предлагам и йпей и пейпал и....
Не знам дали сте запознати със средното количество пъти на позлване на карти в населението - 1,56 пъти месечно// т.е само си теглим заплатата, която по закон се плаща така.


За да не отиват тези 40% при мобилните оператори и други такива търговци, може просто да се премахне варианта със смс. Има и сайтове като ebg.bg, които предоставят изключително улеснен вариант за разплащане (за разлика от epay.bg), без регистрация или всякакви потвърждения на карти и микросметки. Ако преди 10 години беше научна фантастика разплащането през интернет в момента това е нещо нормално. Има и други варианти (Moneybookers), както и директно разплащане.
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Odisey » 26 август 2010, 15:57

Колко често го правите? Знаете ли кой продължава да е най-използвания метод на плащане при поръчка на нормални книги? Наложният платеж!
То всички си мечтаем нещата да стават лесно, за жалост реалността е друга. Смятате ли, че някой нарочно прави продажба само със смс-и?
Odisey
 
Мнения: 37
Регистрация: 07 август 2010, 13:23

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот petrovich » 26 август 2010, 16:30

Odisey написа:Колко често го правите? Знаете ли кой продължава да е най-използвания метод на плащане при поръчка на нормални книги? Наложният платеж!
То всички си мечтаем нещата да стават лесно, за жалост реалността е друга. Смятате ли, че някой нарочно прави продажба само със смс-и?


Наложеният платеж се използва, тъй като продукта идва физически при теб. Докато при електронните книги не е така.
Например при повечето в сайтовете за онлайн търгове разплащането става само чрез горепосочените начини (без смс). Тук също би могло това да се въведе това "правило".
Потребителите използват това, с което са свикнали, но това не означава, че не могат лесно да свикнат с други начини за разплащане.
Иначе знам, че никой нарочно не прави продажба само със смс, но като не желаете да пълните гушите на някого просто не използвайте тази система.
Ще кажете, че ще има отлив. Хората обаче не си плащат сметките със смс, а използват точно такива системи.
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот SecondShoe » 26 август 2010, 21:52

Odisey написа:Колко често го правите? Знаете ли кой продължава да е най-използвания метод на плащане при поръчка на нормални книги? Наложният платеж!

Съгласен съм. И аз го използвам постоянно когато поръчвам нещо от български електронен магазин. Даже днес пристигна поредната книга, която си поръчах от store.bg - „Джонатан Стрейндж и мистър Норел“. Платих общо 20 лв. в съчетание с безплатната доставка покрай рождения ден на store.bg.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Stefanika » 17 януари 2011, 23:27

Попаднах на страшно интересно интервю, в което издател твърди, че "пиратството" спомагало за продажбите на електронни книги :) Струва си да се прочете - нещо, което всички ние знаем и до днес, тепърва си пробива път в тесногръдите душички на издателите :) А дано и нашите "книгоиздатели" го прочетат и най-накрая да се престрашат да издават е-книги :) Приятно четене! (Ще копирам самото интервю и ще дам линк към него, ок?)

Брайън О’Лиъри: Време е да започне дебатът за пиратството при електронните книги
Написано от Джен Уеб Понеделник, 17 Януари 2011 20:50



Тъй като издаването на електронни книги продължава да се увеличава с бързи темпове, за да посрещне читателските търсения, темата за пиратството все по-често заема челна позиция в дискусиите сред издателските кръгове. Отговорът на много издатели спрямо тази заплаха е използването на специален софтуер, ограничаващ употребата на дигитално съдържание (DRM). Но дали това е най-доброто решение? А дали успява изобщо да осигури защита срещу пиратството?


В интервюто, публикувано по-долу, основателят на медийната група „Магелан” Брайън О’Лиъри говори за сегашното състояние на пиратството при книгите, за това как измерванията не са достатъчни, за да определят влиянието му, и защо DRM-софтуерът е слабо антипиратско оръжие.

Какво е в момента влиянието на пиратството върху книгоиздателската индустрия?

Брайън О’Лиъри: Не знаем. Някои хора биха казали, че това е най-големият проблем пред издателствата или че пиратството при електронните книги ще унищожи книгоиздаването. Нито една от тези преспективи обаче не е подкрепена от солидни доводи.

Преди две години и половина предприехме едно проучване заедно с „О’Reilly” и „Thomas Nelson”, за да измерим влиянието на пиратството върху продажбите на платено съдържание. Захванахме се с него все едно е кооперативен маркетинг. Отразявахме състоянието на продажбите на заглавията преди да се появят пиратстките копия (между 4 и 8 седмици след публикуването на книгите), а после наблюдавахме състоянието на продажбите след появата им. По същество, ако влиянието на пиратството в мрежата е негативно, това ще доведе до спад в продажбите и обратното.

Данните, които събрахме за заглавията от „О’Reilly”, показаха повишаване на продажбите при книгите, станали жертва на пиратство. Така че то всъщност е стимулирало вместо да намали продажбите. Но ние изследвахме само заглавия на „О’Reilly” и „Thomas Nelson”, което означава, че получените резултати не са емблематични за книгоиздаването като цяло. Ние просто не разполагаме с достатъчно данни. Опитах се да привлека и други издатели да се присъединят към начинанието ни, но мисията ми се оказа неуспешна. Повечето от тях с неохота приеха предложението ни да съберем нужните данни, за да разкрием действителното влияние на пиратството върху продажбите.

Могат ли системите, проследяващи съдържанието, като тези, предлагани от “Attributor”, да ограничават пиратството?

Брайън О’Лиъри: Компании като „Attributor” събират данни за това какво количество файлове са качени и свалени от пиратски сайтове. Методологията им, според мен, е малко проблематична, но не в това е истинският проблем. Най-важното предизвикателство пред нас е да разберем какво е влиянието на пиратството върху реалните продажби. Обикновените методологии просто отчитат колко пъти нещо се появява в интернет и възриемат всяко сваляне на това съдържание като пропусната продажба.

Виждам две слабости в този тип методологии: Първо, отчитането на свалените пиратски книги е в най-добрия случай тромава процедура. Второ, не може да се смята, че всяка свалена книга е равнозначна на пропусната продажба. Понякога наистина е така, но има вероятност пиратството да повиши продажбите или да доведе до такова количество сваляния, каквото никога не биха дотигнали продажбите така или иначе.

Друго важно нещо, свързано с пиратството, е да следиш къде се появява то. Ако например едно американско заглавие се появи в румънски сайт, не бих се притеснявал от този факт, ако съм издател. Това ще означава, че трябва по-бързо да преведа въпросната книга там.

Не казвам, че пиратствто не е проблем, а че не е обезателно проблем – не и докато не разберем какво всъщност се случва.

Мисля, че системите, проследяващи съдържанието, са подходящи, ако ги използваме като отправна точка за дебат. Никой не може да събере данни от всички налични торент сайтове и да знае точно какво се случва в тях. Събирането на данни е ограничено до заключенията, които можем да направим най-вече за неща като търговско книгоиздаване срещу академично книгоиздаване. Компании като „Attributor” могат да ни кажат кога се появява пиратството. Това, което не могат да ни кажат, и за което всъщност издателите трябва да генерират данни, е какво е влиянието на пиратството.

Какви тактики използват издателите, за да попречат на пиратството?

Брайън О’Лиъри: Повечето издатели се фокусират върху различни варианти за прокарване на закони: разбират за пиратски издания на техни заглавия, издават заповед за свалянето им от мрежата и придвижват нещата до съда, ако решат. Съдебните заседатели могат да кажат дали тази процедура действително работи. Но мисля, че като цяло, когато се отнася до задгранични торент сайтове, вероятно тази система не е толкова ефективна. Всичко, което трябва да направите, е да хвърлите един поглед на сайта WikiLeaks и ще се натъкнете на цяло множество от примери за това колко трудно е в условията на една глобална интернет среда да направите така, че нещо наистина да бъде свалено от нея.

Някои компании фокусират усилията си за борба с пиратството върху софтуер за употребата на дигитално съдържание (DRM). Аз обаче съм непреклонен в оценката си: подобен софтуер не оказва никакво влияние върху пиратството. Всеки добър хакер може да го премахне в рамките на няколко секунди или минути. Сканирането на печатното издание пък е още по-лесно. Софтуерът, ограничаващ употребата на дигитално съдържание (DRM) е полезен само в случаите, когато някой би се опита да сподели в мрежата копие на дадена книга.

Заплаха ли е наистина пиратството за издателската индустрия?

Брайън О’Лиъри: Не разплагам с достатъчно данни, за да кажа недвусмислено „да” или „не” за нивото на заплаха от пиратството. Смятам, че това, което води до засилване на пиратството, са незапълнени и нарастващи нужди на пазара. Книгиздателската индустрия трябва да съсредоточи усилията си в развитието на нови и иновативни бизнес модели, които да посрещат нуждите на читателите. Сещам се например за „Baen Books”, които не използват никакъв DRM и въпреки това са сред издателствата, чиито книги стават най-рядко жертва на пиратство.

Що се отнася до продажбите, Паулу Коелю е добър пример. Той използва данните за нивото на пиратството, за да види дали книгите му се радват на голям интерес в определена страна и ако това е така, той прави всичко възможно произведенията му да бъдат преведени на съответния език и издадени на хартия.

Мисля, че пиратството е по-интензивно сред електронните книги не защото те са лесна мишена, а защото са лесно разпознаваеми. Ето прост пример: Ако аз живея в Южна Африка и говоря английски, но искам да чета Нора Робъртс, а книгите й се издават само в САЩ, че ще трябва да чакам четири години, за да се добера да последната й творба. Това чакане имаше смисъл, когато ставаше въпрос за напечатани на хартия книги. Сега обаче, когато съществуват електронните книги, аз, като читател, искам да прочета произведението й днес. Аз обичам Нора Робъртс и бих платил, за да прочета последната й книга, но не мога да я получа в Южна Африка, защото тук не съществува услуга, която да ми я продаде под формата на електронна книга. Точно тогава възниква пиратството. Читателите биха казали: „Щях да платя за нея, но нямаше как да я получа. Те не задоволиха моите нужди.”

Ще преодолеят ли издателите - и създателите на съдържание като цяло – нагласата за „изгубеното съкровище”, когато става въпрос за електронното пиратство?

Брайън О’Лиъри: Мисля, че това вече се случва – не глобално, не напълно, но все пак се случва. Мисля, че хората вече започват да си казват: „Може би все пак пиратството не е такъв проблем, какъвто смятахме.” Когато видим компании като „О’Reilly”, които постепенно преминават от печатни към дигитални книги, ние обикновено си мислим, че те биха били по-уязвими и по-лесна мишена на пиратството. Ние обаче не видяхме подобна зависимост в нашето изследване. Издателите вече забелязват, че широко разпространеното дигитално съдържание, което не се защитава със специален софтуер, им помага с предсказуеми продажби. “Baen Books” отново са добър пример в този случай.

Смятам, че има доста хора, които плащат на „Attributor” и други подобни компании да следят и издават заповеди за сваляне на съдържание от мрежата. Не съм сигурен обаче, че всичко това има ефект. Истината се крие в иновациите, свързани с начина, по който хората получават дигитално съдържание. Това е забавното и тези иноватори със сигурност ще намерят начин да направят пари. Надявам се само, че това ще бъдат не само доставчици на технологии и създатели на платформи, но и книгоиздателите.

Материалът е препечатан от O’Reilly Radar (“Book piracy: Less DRM, more data“).
Written by :
Аз чета


http://www.azcheta.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1444:drm&catid=1:interview&Itemid=24
Stefanika
 
Мнения: 4
Регистрация: 21 декември 2008, 15:49
Местонахождение: Пазарджик

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот partilan » 10 февруари 2012, 20:35

Ето един изчерпателен отговор на въпроса "защо наИстина стигнахме дотук?",
който според мен разбива на пух и прах всичките изсмукани от пръстите аргументи на "търговците на права",
паразитиращи върху гърба на авторите.
А може би началото на проблема тръгва оттам, че някои хора не правят или по-скоро не искат да правят разлика между реалното и виртуалното времепространство...
"Виртуално" е относително прилагателно име.
Прилагателното име е част от речта, която служи за обозначаване на определен признак, качество или свойство на предметите (съществителните).
Качествените прилагателни указват даден признак на предмета (съществителното) и могат да се степенуват.
Относителните прилагателни не могат да се степенуват, тъй като указват от какво са направени предметите (съществителните), тоест - тяхното естество, свойство, природа.
Относителното прилагателно "виртуален" от своя страна означава "квазиреален" ("като истински") и указва, че характеризираният с него предмет (съществително) изпълнява същите функции и/или има същото предназначение като на реално съществуващ предмет (съществително), но за разлика от последния, виртуалният няма физическа (механична, онтологична...) реализация и е резултат на мисловна дейност - тоест, виртуалният предмет е един въображаем продукт, един измислен образ, една игра на индивидуалната фантазия, една фикция - нещо, което по лично и/или взаимно споразумение или внушение приемаме по определени причини за реално, въпреки че всъщност сме наясно, че то не е и че ние само сме се съгласили да се престорим, че е.
Както е известно, картата не е територията.
Виртуалното времепространство е само една игра, само една симулация на реалното времепространство, само една споделена въображаема реалност, в която не може и е абсолютно недопустимо да съществуват каквито и да било общоважащи задължителни правила или ограничения, поради самото изначално естествено противоречие на същите с феноменалната природа на техния първоизточник, а именно - въображението.
Ще ми се да вярвам, че всички биха се съгласили с общоприетите концепции за характерните свойства на въображението, според които то е неограничено и неограничаемо по природа, а доколкото бихме могли да обсъждаме неговата подчиненост на някакви закони или правила, то те по своя дериватен (производен) от него характер биха могли да бъдат единствено въображаеми, условни, игрови, принадлежащи на виртуалното времепространство, но не и на реалното.
Метафорично казано, тук обсъжданото чудовищно и противоречащо на всички исторически извоювани с цената на множество жертви естествени човешки права и свободи намерение на една малобройна, но разполагаща с огромен финансов ресурс (и респективно - влияние) групичка хора, е да принуди всички останали играчи на една дъска за "Монополи" да се съгласят с това, когато в хода на играта някому се падне (мал)шанс-картата "Влизате в затвора", той да не пропуска определен брой ходове в играта, а съвсем реално да бъде лишаван от свобода за определен период от време в реално съществуващ затвор.
Ние съгласни ли сме с това? Сигурни ли сме къде е границата между въображаемата игра и реалността? Нима? Е, това къде ще е тя утре, зависи от всеки един от нас.
Ще си п(р)оиграем ли заедно...?


авторът на този ред на мисли е един колега, юрист и същевременно автор
partilan
 
Мнения: 7
Регистрация: 11 декември 2010, 14:42

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Кирил Иванов » 23 юли 2012, 09:21

Много интересни размисления има тук. Повечето от преведения текст е верен, при това до-съвършенство, но има и някои грешки, които ще обсъдя. Ето ги: електронните библиотеки (поне повечето от тях) са безплатни, но самия Интернет и компютърът не са безплатни, макар и тези разходи да не са толкова големи. Освен това съм попадал на 2 електрони библиотеки в, които се плаща за теглене на книги и други произведения. Първата беше на руски, няма да й давам линк и няма да й казвам името. От нея не съм теглил нищо, тъй като не знам руски, знам само някои думи и фрази, но те изобщо не са достатъчни. Втората беше на английски и беше нещо като частна електронна библиотека за научни трудове и от там не си изтеглих нищо, макар да знаех сравнително добре езика.
Второ, не всички издатели са такива, каквито описва преводът. Имам един познат в едно бг издателство, няма да кажа кое, който е издал няколко книги на бг автори в хартиен формат, а самите автори са получили приличен хонорар. Освен, това самия той е преводач на книги и не се оплаква от заплатата си. Той самия е издал няколко книги в електронен формат, без издателството да е казало нещо. :| Така, че съм съгласен със статията на 60% краен резултат. :?
Един вечен мечтател запленен от приказните светове.
Аватар
Кирил Иванов
 
Мнения: 35
Регистрация: 30 април 2012, 06:43

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Бам Бам » 23 юли 2012, 16:39

Всъщност интернет и компютър могат да се ползват безплатно в обществените библиотеки, на работното място, в училище и другаде. Хартиените книги също могат да изискват технически разходи. Доста хора не могат да ги четат без очила, които не са безплатни. Вечер хабят ток, тъй като светват крушка, за да имат светлина и да виждат страниците. Самите лампи също струват пари. От време на време горят и трябва да се купуват нови. Общо взето логиката ти не е съвсем вярна.
Аватар
Бам Бам
 
Мнения: 381
Регистрация: 29 октомври 2010, 17:36
Местонахождение: Папуа Нова Гвинея

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Кирил Иванов » 24 юли 2012, 07:40

Бам Бам написа:Всъщност интернет и компютър могат да се ползват безплатно в обществените библиотеки, на работното място, в училище и другаде. Хартиените книги също могат да изискват технически разходи. Доста хора не могат да ги четат без очила, които не са безплатни. Вечер хабят ток, тъй като светват крушка, за да имат светлина и да виждат страниците. Самите лампи също струват пари. От време на време горят и трябва да се купуват нови. Общо взето логиката ти не е съвсем вярна.

Както го каза, наистина съм направил някои грешки, но благодаря, че ме поправи. :)
Един вечен мечтател запленен от приказните светове.
Аватар
Кирил Иванов
 
Мнения: 35
Регистрация: 30 април 2012, 06:43

Авторско право, копирайт и други неща

Мнениеот гост » 07 март 2013, 18:00

НАПЪЛНО СЪМ СЪГЛАСЕН. Не е редно нито законно. Същото е и с всички произведения на културата и изкуството. С какво писателите се издържат, ако не от писането и продажбите на книгите си?! Щом сте четящи, препрочетете историите за великите писатели, които са станали още по-велики, едва след като са спечелили популярност от произведенията си, а същите са продадени.
Механизма на електронните библиотеки в света е много прост! Има абонамент за читалня или за теглене. Той е почти символичен, от огромното потребление се натрупват средства за качествена поддръжка на електронната библиотека!!!! Без грешки и несъответствия. От този процент се отчислява процент на автора или на този, който притежава авторските права! Понеже е електронна библиотека, отчисленията в проценти и парично измерение става, чрез брояч - колко са били потребителите чели автора и съответното постъпление.
Всичко е много просто! Ако се иска може да се работи по правилата!
А ето и един абсурд- автор си плаща за да се публикува в сайт негова излязла книга на книжен носител. Сайта си печели от други постъпления и. т.н. , за автора остава единствено потупване по рамото от читателите!
гост
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот elpak » 05 август 2013, 11:17

Винаги има и ще има различни гледни точки в които всеки ще защитава личния си интерес. А от такива интереси губят само потребителите.
elpak
 
Мнения: 2
Регистрация: 05 август 2013, 11:12
Местонахождение: Varna

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот DrunkenDonkey » 19 май 2014, 11:32

Не минава и месец без такава прогноза... последните 15, а може и повече години. За други неща беше разбира се - студията щели да спират да снимат филми, защото се пиратстват, музикантите нямало да пишат музика, игри нямало да излизат, програмистите нямало да правят програми, колко сме ги чували тея... а реалността се оказва съвсем друга. Франция също направи добър експеримент в тая насока - там има може би най-твърдите антипиратски закони, няколко години работиха усилено по въпроса и миналата година излезнаха резултатите - пиратстовото беше паднало с 30-тина процента, похвално, а продажбите - паднаха с 15%. Оказа се, че хората не си купуват нещо, когато не искат да си го купят, ограничаването на притежаването му не резултира в купуването, а в това, че има един по-малко да препоръча на приятел.
Програмист съм, но се занимавам основно с неща, които не им трябва да са защитени. Но преди години писах крайно клиентска програма и тръгнах да я защитавам добре - шефа дойде и каза "недей, сложи нещо, колкото да се каже, че е защитена, но да може лесно да се заобиколи, самата популярност ще направи много повече продажби, отколкото ако я крием". И се оказа прав, както винаги. Примери за това, че хубавото се продава, и то от части ЗАРАДИ пиратството колкото искаш - може да прочетеш изказвания на доста режисьори, последно май Лукас обяви и то преди седмици, че пиратстването на филмите му помага за продажбите. Много гейм студиа вече не слагат дрм изобщо и го приемат като безплатна реклам. Добър пример е и Аватар - най-пиратствания филм - първата седмица имаше слаби приходи, но се разчу и тогава направи милиард и стана филма с най-много приходи - не му помогнаха рекламите, най-печеливш го направиха хората, които го гледаха - на кино и пиратски и после споделиха с останалите.

Ако трябва да дам пример мен - каквото ми харесва, си го купувам, купувам си дори игри, които съм играл пиратски, защото ми е харесала и уважавам труда, който са вложили, по мои сметки съм дал около 3000лв до момента само за игри. Има и друг тип хора - познавам много такива - които просто отказват да дадат и лев, като не могат да си намерят нещо в замундата просто не го ползват и точка. Това е и грешката на много фирми - едно сваляне от замунда/читанка не е пропусната продажба, а е само потенциална реклама, ако е добър продукта и антиреклама в обратния случай.
DrunkenDonkey
 
Мнения: 155
Регистрация: 06 юни 2009, 22:32

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Шаркан » 20 май 2014, 11:42

докато се въртим в рамките на покупко-продажните отношения, този проблем няма да има решение, а само затягане на гордиевите възли.
Защото по-богатите винаги ще имат решаващото предимство да наложат своите правила, колкото и абсурдни да са те от гледна точка на здравия смисъл.

жалко, че малцина четат вече руски, но ето тук една библиотека, чието име нямам причини да крия, в нея вижте унищожителната критика на сегашната ни система (жалко, че изводите не стигат до логичния край): http://www.flibusta.net/b/296286/read http://www.flibusta.net/b/317962/read
Аватар
Шаркан
 
Мнения: 206
Регистрация: 05 юли 2010, 10:43
Местонахождение: Свогенско

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Георги Александров » 05 август 2015, 23:16

[quote="Mandor"]Това е превод на статията «Издатели против электронных библиотек. Почему?», прочетена в http://doci.nnm.ru/provocator/02.02.2006/izdateli_protiv_elektronnyh_bibliotek_pochemu/. Общо взето, не съм съгласен с някои неща, но като цяло статията ми хареса - разглежда проблема от доста странни гледни точки.



Прочетох разни неща които ме накараха да си заливам от смях. Преди всичко защото са неверни.



Т
"1. Издатели+автори: Заради факта, че електронните произведения са предоставени за свободно изтегляне, ние търпим загуби.
Да поговорим за загубите. Загубите на издателите нас (като читатели) по принцип не ни вълнуват - всеки бизнес от време на време търпи загуби."

Смешно и абсурдно. Издателите са посредник между читателя и автора. Ако те имат загуби това моментално се отразява на автора - и той също има загуби. Ако не ни интересуват загубите на издателите това значи или всички на авторите да станат електронни \но за тях паu ще се плаща, просто парите ще отиват директно при твореца\ или писателите ще намалят още повече нивото на продукцията, за да пестят от хартия, художници, коректори, редактори и накрая качеството ще спада. колкото повече безплатни книги - толкова по-ниска продукция.
доводът с конете е смешен и неверен. Първо защото материалните ценности са несъпоставими с духовните, второ бизнесът на такситата съвсем не е е в разцвет както показва ЮБЕР България е страната с най-скъпи телефонни услуги, не знам какви загуби търпят те? трето половината примери са несериозни . И въобще недоумявам как може духовна ценност - книга да се съпоставям с луксозна стока - кола или мобифон? Примерът е абсурден.



"Проблемите за притежание на правата - това е отделна и много «хлъзгава» тема. От една страна - не е хубаво да вземаш, без да попиташ. От друга - има някои нюанси...

Проблемът за притежание въобще не е хлъзгава тема. Има закон за авторско право и всичко извън него е несериозно. Нормално е когато вложиш усилия и време в даден труд да искаш той да ти се изплати. Ако някой пусне труда ти безплатно той се обезценява и ти търпиш загуби.
2. Авторите: Заради пиратите ни намаляват продажбите

Почти всички автори в днешни време за на "самиздат", като книжарниците им взимат 30-40 процента и печатниците \издателствата\ още към 50 процента а остатъка се дели между автора \съставителя\ редактора, коректора, художника, художника на корица. и такива пиратства ги ощетяват с много.
3. Закон за защита на интелектуалната собственост.
Какво е това интелектуална собственост? Това е нещо, което е измислил някой човек.
Измислил го е ПРЪВ.
интелектуалната собственост е право върху идея. Дали тази идея е добра или лоша няма значение. Дали го е измислил пръв - спорно. Правото на интелектуална собственост може да се откупува.
Б. Има ли право читателят да даде купената от него книга на приятел, роднина?
Да, разбира се, че книга озова се в библиотека може да бъде разпространява, стига да си плати за услугата и стига Библиотеката трябва да е регламентирала предварително нещата с автора.
А иначе ако някой си плати директно книга, то може да прави каквото иска с нея - да я мачка, да я гори, да я ксерокопира, да я подари - та си е негова. Въпросът е да заплатиш правото на ползване.



"Изобщо - на мен ми се струва... автора не бива да се изхранва от хонорара си. " - това може да го каже само човек който не е на ти с издаването.
За да издаде една научна книга - 500 бройки да речем, от която авторът няма да се срамува трябва да даде около 4000 лева - от себе си. Това отнема поне около две - три години сериозно четене. Ако книгата е луксозна - топъл печат, твърда корица, печатницата предлага добра цена - от 6000 до 8000 лева ще даде автора. Книгата ще се изплаща години наред, възможно е да й се намали цената и дори никога да не се изплати..... Книжарниците и издателствата взимат 3 четвърти доходите от книгата, а останалото се дели от автора, художниците, коректора, редактора, като всички разходи са за автора.

Съществува втори вариант - издателят прави луксозна книга, плаща всичкки разходи, не плаща хонорари на автора, два три \пет\ бройки на автора и обява цена 100 лева на останалите 495 бройки . сещам се за поне пет такива книги.
Изобщо идеята "ще работя за без пари" е абсурдна, като се имат предвид тежките условия в които са поставени българските автори.
Притиснати от една страна от издателя, от друга от книжарниците и от трета - от пиратите, с огромно ДДС - в повечето държави за книгите има ДДС ото 7 до 10 процента - е цяло чудо че въобще печатаме нещо друго освен вестници.

А иначе има електронни библиотеки в цивилизования свят....но те са платени.
Георги Александров
 
Мнения: 6
Регистрация: 19 април 2014, 15:59

ПредишнаСледваща

Обратно към Авторско право, копирайт и други неща

 


  • Подобни теми
    отговори
    прегледи
    Последно мнение

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи форума: Николко регистрирани потребители и 0 гости