Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Настоящите закони имат остра нужда от промяна

Мнениеот MikoBG » 05 юни 2010, 22:53

Кофти избор за професия сладурче... Според "Sony: след 5 години електронните книги ще изпреварят хартиените" (http://news.idg.bg/tehnologii/51002_son ... artienite/)!
И какво ще правиш тогава?! Може би ще станеш журналист? Те наште журналисти, точно като теб, пишат неподготвени и недоучени.
iPhone+Stanza :)
Аватар
MikoBG
 
Мнения: 60
Регистрация: 13 февруари 2007, 02:30

Мнениеот Гост » 10 юни 2010, 20:31

MikoBG написа:Кофти избор за професия сладурче...


Аз също съм пристрастен. Защото съм теглил много пъти от сайта, при това с почти чиста съвест. Всичко е хубаво - намираме книги онлайн, безплатно, четем (кой ти чете в днешно време? дори това е похвално!)

Но за да съм честен пред себе си, трябва да призная, че издателите имат право. Донякъде. Защото книгите, качени в chitanka, не са преведени от сканиращия ги. За 'всносните' говоря.
И ако професията книгоиздател е толкова кофти избор и е по-добре да ги няма под синьото небе, какво ще се сканира тогава?
Да, бъдещето е онлайн, но това не означава, че книжните трябва да изчезнат. Баща ми не чете от монитор, няма си и рийдър. Той има нужда от издател. А ако всяка нова книга се появява онлайн след 1 седмица, какъв тираж могат да 'хванат' издателите? Никакъв. И няма да издадат следващата. Няма да има онлайн за мен, няма да я има и за баща ми (който в случая е метафора за всички, които искат да четат аналогово).

Още веднъж - поощрявам сканирането и СЪХРАНЯВАНЕТО на книги, но е нужен и някакъв.. кодекс. Няма нищо по-силно от група, която знае какво прави. И нищо по-готино от такава, която спазва вътрешни правила.
Не може ли да се качват само книги, издавани преди повече от 1-2 години? Това е само идея. Аз лично съм свалял само такива. Въпреки че ужасно се изкефих на присъствието на Стрейндж & Норел тук.

Поздрави,

оранжевеия лемур
Гост
 

Мнениеот SecondShoe » 10 юни 2010, 22:13

Не мога да отрека, че последният Гост има право.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Мнениеот petrovich » 10 юни 2010, 22:33

Здравей Гост,

Първо - смятам, че зад всяко мнение трябва да има и име на автора на коментара.
Второ - съгласен съм, че принципно трябва да има някакъв кодекс или няколко правила, които да се явяват закони, но ако погледнем в "Работното ателие" ще установим, че няма много нови заглавия (да не кажа никакви). Масово книгите са по-стари от една година.

Наскоро беше направено изследване (в световен мащаб) за въздействието на електронните книги върху книжния пазар. Установи се, че книга, която присъства в безплатен електронен вариант повишава продажбите на книжния между 5% и 26%. Нека всеки сам да си направи изводите.
Хората са казали - няма лоша реклама!
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Мнениеот Гост » 10 юни 2010, 23:39

Регистрирах се, чакам си мейла на пощата и вече няма да съм гост. В смисъл - не и случайно минаващ :)

Знам, че няма практика да се сканират най-най-новите книги и ми се струва, че това е правилно. Хем вълкът сит, хем агнето - цяло. Или поне е живяло 1-2 години и никой не може да се сърди, че си е отишло рано-рано.
Ако подобна практика е официална, много гласове 'против' ще замлъкнат.
Е, дамата от издателството, която твърди, че убивате професията й едва ли ще се успокои. На мен дори ми е малко тъжно по тоя повод. Хиляди хора искат да са Азис или Глория, така че хора с мечта да създават книги са скъпоценност. Особено за хора в сайт като този ;)

За статистиката относно взаимовръзката между онлайн присъствието и продажбите съм чувал. Единственото обяснение за мен е все още съществуващата сериозна диспропорция между броя продадени/четени е-книги и хартиени такива (знам, трендът е в полза на електронните, но ще са нужни няколко години). От друга страна интернет е клюкарник и новините се разпростират бързо. Т.е. - една малка група чете е-книгата и разказва за нея на всички останали. Повечето от тях си я купуват на хартия, защото:
- не четат на компютър
- нямат рийдър
- въобще не са чували, че я има онлайн
- свикнали са да усещат хартията в люлеещия се стол :)

Темата е пре-дълга, сигурно е разисквана във форума десетки пъти.
Аз просто смятам, че е нужна малко повече умереност и пичовски правила :)

Поздрав,

оранжевия лемур
Гост
 

Мнениеот SecondShoe » 11 юни 2010, 00:34

Хората, които са най-важни са писателите. Издателите са просто едни търговци, които печелят на гърба на истинските творци, тъй че не ми е особено мъчно, че издателите ще намалеят и изчезнат, след като знам, че писателите остават на линия. Издателите никога няма да признаят библиотеката в този й вид дори да се махне всичко ново от последните 1, 2, 5 или 10 години.

Освен това, онлайн библиотеките лишават от смисъл звеното наречено издател. Всеки писател може да си даде текста в някоя онлайн библиотека и вместо за 10 лв. в хартиен вид, да го продава за 2 лв. в електронен и пак да печели повече, отколкото са му давали издателите.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Мнениеот GeOrg » 11 юни 2010, 08:12

Тезата без издател няма писател не е вярна вече. Издателя изпълнява една единствена роля да популяризира труда на писателя пред максимално широк кръг от хора. За тяхно съжаление Интернет изпълнява тази роля значително по-успешно, просто голяма част от писателите все още на са осъзнали възможностите и свободата която им предоставя. Когато го направят дори места като тази библиотека ще загубят значението което имат в момента превръщайки се в места за съхранение произведения от времето преди осъзнаването.
Може и така да е, ...!
Аватар
GeOrg
 
Мнения: 203
Регистрация: 04 август 2006, 15:52
Местонахождение: Пловдив, Ивайловград

Мнениеот Гост » 11 юни 2010, 20:03

Пиша като Гост, защото още нямам мейл за регистрацията. Двайсетина часа не стигат ;)

По темата:

Несъгласен съм с повечето неща от послените две мнения.
Издателят не е някакъв Булгаргаз, който купува нещо и само го транспортира до крайния потребител, смучейки кръв от него.
Издателят създава продукта, който ние познаваме.
Той открива и много често помага на писателя да се развие и разкрие потенциала си. Намира най-точния редактор и така добавя нужните подправки за крайния продукт. Авансира писателят с пари, за да може да живее, докато твори. Плаща немалка сума, за да изглежда една книга така, както искаме - стилна, красива, с хубава корица и т.н. А най-накрая урежда разпространението.

Мислите ли, че ако всеки писател може просто да качи книгата си онлайн, това няма да промени нищо, освен цената и времето за пазаруване?
Кой ще гарантира, че това, което ще чета дълги часове, си заслужава? Някаква 5 stars рейтингова система в сайта, от който се сваля ли? Хех ;) Кой ще редактира текста, кой ще плаща пари на автора, за да пише спокойно година-две? Да, сега някой ще каже "ама тези последните неща важат само за по-утвърдените писатели, начинаещите нямат нужда от авансово плащане". Така е. И точно милиони такива незнайни писатели аз не искам да виждам накуп, защото шансът да попадна на ценен писател няма да е повече от 5%.

Писал съм дипломна работа на тема "Е-търговия с крайни потребители" и въпреки, че нещата се промениха доста за няколко години, горе-долу се сещам какви ще са предимствата на онлайн разпространението на книги :wink:
Но сам-самичък писател все още не е автор на книга, която си заслужава.
Така както за хубава история не е нужен само огън и някой, който твърди, че знае страхотна история.

Идеалният вариант - издател и писател, онлайн. На ниска цена, а не като сега - е-книгите са с цена около 80% от книжната.
Лошото е, че в България сме далече от тенденцията. Трябват рийдъри, трябват издателства, които искат да инвестират с по-новаторски дух.

поздрав,
оранжевия лемур
Гост
 

Мнениеот SecondShoe » 11 юни 2010, 20:39

Щом досега не си получил писмо значи трябва да си видиш спам папката на пощата, защото по принцип писмата идват за минути.

А относно това, което предлага интернет, то е елиминиране на голяма част от посредниците и => разходите. Така ще падне и крайната цена на самата книга.

Интернет по никакъв начин няма да попречи на откриването на нови автори. Точно обратното! Има много примери извън България, няма нужда да ги изброявам.

Рийдърите стават все повече, чете се масово и на други видове устройства. Издателите, които действат онлайн в България обаче ги няма. Ограничават се с пускането на книжните книги за продажба в интернет книжарници и дотам. Това нищо не е. Това са похвати, които бяха адекватни преди 15 години, сега е коренно различно. Който е неадекватен на пазара отпада от него. Това е положението и няма изгледи да се промени, докато в България действа моделът на пазарната икономика.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Мнениеот Гост » 11 юни 2010, 21:40

Проверих в спам папката, няма писмо. Ако някой админ може да се намеси, моля - диматан88 в абв.бг

По темата:

Бих искал да чуя автор, който е открит за света, защото е пуснал книга в интернет, прескачайки и самия издател. Или говориш за някой блогър, чиято вярна публика е продължила да го чете и извън блога?

За премахване на няколко посреднически звена чрез е-търговията съм съгласен. Само че не смятам, че издателят е такова звено. Такива са търговците на едро, после този на дребно, после оня на сергията. За тях в България остават навярно ~40%. Ако добавим и разходите за самото производство на книгата, ще се окажче, е едna книга може спокойно да се появи официално онлайн за 3 лева.

Що се отнася до пазарната среда и приспособяването, нека да отбележим, че пазарът в България не е пазарът в САЩ. Тук тираж 1500 броя е събитие, а търажът е много ажна величина в ценообразуването. Защото преводът си е превод и ако пуснеш книгата в тираж 100'000 бр., преводът на практика ще е стотинки на брой. И т.н.

В България има стотина собственици на рийдъри и още толкова хора, които биха се самоизтезавали с четене на монитор. На тях ли да се разчита при промяна в модела? ;)
Но раздвижване има - Б. Русев пусна книга с рийдъра на Плесио. Не че е първата е-книга и първият рийдър в България (както ги нарекоха), но пак е нещо.

Ти колко би платил за новия Мураками онлайн, ако знаеш, че книгата на пазара е 16 лева? И би ли го направил, ако така или иначе ще се появи в читанка? :)
Гост
 

Мнениеот SecondShoe » 11 юни 2010, 22:35

Не знам как сметна бройката на рийдърите и на хората в България, които четат електронни книги, но грешиш подценявайки пазара. Никога не сме виждали официална статистика за посещенията в Читанка.инфо, но Алекса рейтингът на сайта в момента е 96 хиляди, което значи, че месечно има поне 200-300 хиляди уникални посещения. Има си причина тези хора да влизат тук.

Не могат да се делят хората на такива с рийдъри и стационарните монитори. Много хора четат чрез смартфони с големи екрани, лаптопи, таблети и т.н. Аз примерно чета с 4.5-инчов интернет таблет на Nokia и нямам никакви грижи. Спокойно можем да кажем, че хората четящи електронни книги в България са десетки хиляди.

Ако само търговците печелели ~40% от коричната цена, защо в сайтовете на издателствата има само 20-25% отстъпка, че и по-малко? Не се връзват тези цифри някак си.

Не съм виждал някога какви са компонентите, по които се образува коричната цена на книгите, но според мен едно електронно издание не може да струва повече от 25% спрямо коричната цена на хартиения вариант. И толкова са много, но да кажем, че е приемливо. На Запад ситуацията е съвсем друга. Там издателите са хищни хиени и са успели да си извоюват цени на електронните книги, които са сходни с хартиените. Това вече е друга лудост, но там има картелни споразумения и куп други простотии. Само като видя цените на електронните книги в Amazon и ми става лошо. Номерът върви понеже там хората имат пари и им е все тая, докато тук не е така. В Amazon цената на една електронна книга е равна на стойността на нейния хартиен вариант с твърди корици. Луди хора!

Понеже стана въпрос за това, кой щял да открива талантливите писатели ако ги нямат издателите, ами една от най-четените писателки в света е била на косъм от пълен провал когато опитала да издаде най-хитовата си книга, точно заради "великите" издатели. Стефани Майер предложила книгата си "Здрач" на 15 издателства. 5 не й отговорили изобщо, 9 пратили писмо с отказ, а едно случайно решило да пробва и ударило джакпота. Сега Стефани Майер е най-продаваният автор за 2008 и 2009 година. Толкова за прозорливите издатели. А колко гениални автори не са получили шанс заради нечии фасони? В интернет такава опасност няма. Всеки, който има талант го оценяват.
Последната и единствена промяна е направена от SecondShoe на 12 юни 2010, 16:38.
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

Мнениеот Endymion » 11 юни 2010, 23:03

Ако наистина сме стотина собственици на електронни четци в България, то аз съм се засичал с поне една четвърт от тях в трите станции от софийското метро, през които пътувам :)
Endymion
 
Мнения: 101
Регистрация: 05 септември 2008, 12:39

Мнениеот Гост » 12 юни 2010, 00:32

И как примерът с хитовата Стефани Майер доказва твоята теза, че онлайн самиздатът е достатъчен? Била е отхвърляна. Че кой не е бил?
Майер е 'писател' заради издателите си. Но тя не е важна :)

За отстъпката и корична цена и т.н., трябва да попиташ други хора, но истината е, че якият западен пазар всъщност сваля повече кожи от четящите, точно защото цената на е-книгiте e само с 10-20% под хартиените. Толкова за бързо адаптиращите се издатели. Можеш да си представиш кога някой ще качи на сайт книга, която се продава своевременно в същия формат в Амазон с платени права.. никога. Хората ще теглят анонимно от торенти и ирц канали :)

За рийдърите - иска ми се да са хиляди. Ама на цена 300-1300 лева, едва ли. Аз съм виждал в метрото само 2 броя, в трамвая - още 2. Имам 4-ма приятели, които си имат. С мен скоро ще са 5.
Не е кой знае какво.

Темата се поизмести в по-общо русло.
Предложението ми за 2-годишен карантинен период за нови книги не е лошо, замислете се.
Аз смятам скоро да сканирам първата си книга и да я кача, но ще е нещо старо и златно ;)
Гост
 

Мнениеот petrovich » 12 юни 2010, 00:54

Гост пожелавам ти успех в сканирането и качването.
Смятам, че темата се изчерпа. Всеки, който има желание ще качва това, което му харесва независимо дали е издадено 1950 г. (нека някой да държи правата, все тая) или 2010 г.
petrovich
 
Мнения: 762
Регистрация: 31 юли 2008, 14:20

Мнениеот GeOrg » 12 юни 2010, 12:13

...Майер е 'писател' заради издателите си...

Честно казано заради издател не съм си купувал произведение на писател, докато писател при това не един, ме е карал да търся определен издател.
Издателят създава продукта, който ние познаваме.

Именно - хартиената книга и нека добавим: Интернет в момента създава продукта които ще се познава за напред. Гостенино, колкото и да е качествена книгата която е направил издателя гордо обявявам, че не бих я купил заради това. И един въпрос: ако си купувал стара книга(в смисъл отдавна изчерпан тираж) нима я купуваш заради корицата, хартията и издателя?
Искам да кажа - по-важно е съдържанието, а не формата.
Той(издателя) открива и много често помага на писателя да се развие и разкрие потенциала си.

Заемащи монополно позиция не издателите, а точно обратното - писателите търсят кой да ги издаде. Разбира се докато се наложат, след това издателите започват да ги търсят, естествено - риска е почти нулев и инвестициите гарантирани.
Как мислите дали някой писател ще се сети да продава труда си директно през Интернет разбира се ползвайки услугите на избран от него IT специалист, а не на амазон... примерно :D ?
Единствения въпрос който остава в мене е - колко ли време ще е необходимо да се стигне до това?
Може и така да е, ...!
Аватар
GeOrg
 
Мнения: 203
Регистрация: 04 август 2006, 15:52
Местонахождение: Пловдив, Ивайловград

Мнениеот Случайно преминаващ » 18 юни 2010, 17:26

Здравейте, виждам, че спорите за авторските права над книгите. Не знам дали някой от вас реално работи в сферата на книгоиздаването, но понеже аз работя, бих искал да ви разкажа как се издава една книга.

Първото нещо е да се следи световният издателски поток. Трябва да се прецени дали даден автор и книга ще са интересни на българския читател. Ако издателя прецени така, следват дълги и мъчителни преговори с агентите на съответния автор.

Най-накрая - имаме права на БГ език. Следва да се намери добър преводач, добър редактор, добър консултант, страньор, печатница, да се сключат договори с разпространители. Всичко това струва много пари и труд на страшно много хора, не само на демонизирания от вас Издател искащ единствено душата ви, пардон...портфейла...е, или и двете.

Ако искате да сте библиотека, моля, регистрирайте се като такава. Искате да изпълнявате функциите на библиотека, няма лошо, аз лично приветствам идеята. Нека обаче това не става като пускате моя и на още много хора труд. Ако не го направите, нищо особено няма да стане. Просто след време хората ще си свалят книгата от тук вместо да си я купят и малко по-късно ще остана без работа. Занимавам се със страниране и предпечат.

Мислите си, че правите добро, но поне от моята гледна точка не е точно така. Който иска стари издания - има си библиотеки. Дори и да живеете в чужбина, има една услуга наречена "Междубиблиотечно заемане". Регистрирате се в местната библиотека и можете да си поръчате книги от почти целия свят. Е, плаща се разбира се. Не може хем да искате книгата, хем да не искате да платите. Научете се да уважавате автора и труда на хората, които са се постарали тази книга да излезе на бял свят. Уважението се изразява в пари, извинявайте, но в днешния свят е така. Ако харесвате някого - певец, писател и т.н., си купувате произваденията му, за да знае той, че хората наистина го ценят. Или най-малкото, за да може да се отдаде само на писането, а не да се налага да работи на две места.

Това е моята гледна точка. Ако искате, ми разкажете вашата, макар и отдавна да я знам.
Случайно преминаващ
 

Мнениеот Inf » 18 юни 2010, 21:23

Откакто бях и аз в тази сфера, виждам, че нищо в издателствата не се е променило и са един век назад.... поне. Основната им теза е, че телевизията ще бъде причина да се закрие радиото. Другата им теза е, че трябва да се забрани електронната книга.... за да можело да си продават целулозните книги. Може би трябва да се забранят и електронните четци... вероятно трябва да се забранят и компютрите... Накратко, трябва да се забрани бензиновия двигател, защото тези които се занимават с парни машини, ще останат без работа.

Знам как се определя тази цифричка за тиража, знам и за останалите номера, а за "многото" пари за правата и особено за преводача... вече стана смешно :). Сайта се посещава и от преводачи, които вероятно не знаят колко много пари получават :D. Момента с добрия редактор също ще пропусна... Изобщо не демонизирам нещата - това си е реалност и всеки в бранша си го знае, дори го приема като нещо нормално. Всичките тези номера, няма проблем да минават и ще продължат да минават, но просто няма как да се забрани дадена медия, за да може някой да си прави аналоговия бизнес в сегашния цифров век. Да, хартиената книга няма да умре, но пазара им значително ще се стесни и не защото има такъв сайт, а защото има едно такова лошо нещо, наречено технически прогрес.

Последната част най ми харесва - типичен пример за тотална неадекватност. Явно обяснения не помагат и затова ще дам пример. Аз пътувам и просто няма как да си нося библиотеката постоянно с мен, отделно, че практически не я побирам и в стария си джип. Ужасно неудобно ми е да чета целулозни книги през повечето време, но имам електронен четец. Дори да се забранят по някакъв начин електронните книги (не че е възможно), аз няма да си купя целулозна книга, докато съм на работа, защото просто такава не ми ми върши работа. Хартиени книги, купувам и чета, само като се прибера в родния си град. Чудя се колко трябва да си отдалечен от реалността, за да не схванеш това.

Ще кажа на няколко познати работещи на кораби и като шофьори на камиони изобщо на такива които пътуват почти всеки ден, за услугата "Междубиблиотечно заемане". Ще се посмеят, сигурен съм :).
Аватар
Inf
 
Мнения: 94
Регистрация: 20 юли 2008, 13:52

Мнениеот Endymion » 19 юни 2010, 01:28

Случайно преминаващ написа:Здравейте, виждам, че спорите за авторските права над книгите. Не знам дали някой от вас реално работи в сферата на книгоиздаването, но понеже аз работя, бих искал да ви разкажа как се издава една книга.

Първото нещо е да се следи световният издателски поток. Трябва да се прецени дали даден автор и книга ще са интересни на българския читател. Ако издателя прецени така, следват дълги и мъчителни преговори с агентите на съответния автор.

Най-накрая - имаме права на БГ език. Следва да се намери добър преводач, добър редактор, добър консултант, страньор, печатница, да се сключат договори с разпространители. Всичко това струва много пари и труд на страшно много хора, не само на демонизирания от вас Издател искащ единствено душата ви, пардон...портфейла...е, или и двете.

И как това обяснява издания като Пощоряване на Тери Пратчет? Очевидно е платено на преводач. Също така очевидно е платено прекалено малко и освен преводача друг от издателството не е чел книгата. Тери Пратчет е един от най-популярните писатели издавани в България, Вузев го издават от 17-18 години и въпреки това няма да намерите нито едно положително мнение за тяхното издание. Примери за обратното обаче има много. Единствените добри отзиви са за любителският превод на de Cyrvool, появил се доста преди този на Вузев. Подобни мнения има и за някои от предишните книги.

Да взема да си напиша мнението по темата и аз, току-виж някой издател го прочете: :)
В момента издателите могат да вземат поука от музикалната индустрия или от производителите на компютърни игри. Първата направи всичко възможно да спре всякакво разпространение на музика в Интернет, докато игрите се продават основно през него (Steam, Xbox LIVE, PlayStation Store и т.н.). Не случайно печалбите на Valve растат, а печалбите на музикалната индустрия спадат. След като музика, и игри се намират безплатно в мрежата, явно раликата е в бизнес модела.

Ще е добре за издателите да се ориентират навреме, защото електронните четци ще стават само по-евтини и по-добри. Не много отдавна и mp3 плеярите бяха скъпи. Ако единственият източник на електронни книги са сайтове като chitanka.info, просто хората ще си свалят книгите от тук.
Endymion
 
Мнения: 101
Регистрация: 05 септември 2008, 12:39

ДДС или парите при четящите...

Мнениеот Greenclear » 01 юли 2010, 12:12

Страшно ми харесва фразата на ГДБОП "Ощетили са издателите с милиони левове!". Дано да е вярно! Това за мен означава, че всъщност тези "милиони левове" са останали при четящите вместо да отидат при издателите, търговците, прекупвачите и вся остальная... Това е все едно читанка.инфо да са намалили ДДС-то върху книгите. Нещо за което всяко правителство говори и не прави. Чудно защо никой не иска да коментира новината в тази светлина...
Greenclear
 

Мнениеот danbi » 01 юли 2010, 13:17

Някъде по-рано в дискусията се повдига въпроса за библиотекарската етика.

Имам предложение :)

Ето тук http://www.lib.bg/code_ethics.htm е Етичния кодекс на библиотекарите в България.
Не мисля, че има някакъв проблем той да бъде възприет и от библиотекарите на Моята Библиотека.
С нарочна декларация.
В този текст няма нито една дума, която да противоречи на това, което се върши тук!

Може би, редно е да се сложи линк към този документ, или дори да се копира (+линк). За информация на всеки, който би имал претенции.

Библиотекарите в България са много. Може би повече от полицаите. Със сигурност повече от издателите.
danbi
 
Мнения: 45
Регистрация: 17 юни 2010, 17:57
Местонахождение: Варна

Мнениеот Гост » 01 юли 2010, 15:15

Ощетяването с милЬони левове ми напомни за оня виц:

Едно хлапе се прибира вкъщи и казва на баща си:
– Тате, днеска спестих 6 стотинки на връщане от училище! Тичах след трамвая.

Баща му му отговорил:
– Другия път потичай след някое такси. Ще спестиш пет лева.
Гост
 

Мнениеот valsodar » 01 юли 2010, 21:24

Има една особенно ценна мисъл в текста и тя е, че писането е призвание!

Именно призвание, защото как иначе може да се нарече това, което те дълбае от вътре и не ти дава ни мира, ни покой докато не го изведеш на свобода чрез белият лист, който се запълва сякаш сам, без твоето участие.

Писателят е по-скоро проводник на словото, на това което виждат очите му, когато е отнесен от въображенито си Там, където ние можем да стигнем единствено по пътя очертан от него в книгата му.

И едва ли има истински писател на този свят, който да е написал нещо стойностно, добро и запомнящо се воден единствено от мисълта - А ще се хареса ли, а ще ми платят ли, а колко?

Не е възможно да си едновременно творец и занаятчия.
Едните са призвани и следват съдбата си, а другите са просто имитатори и следват интереса си.

Можеш да лъжеш себе си, можеш да лъжеш близките си, но читателят не можеш го излъга.
Единствено той ще може безпристрастно да види и силните и слабите ти места в текста и единствено той ще има силата да е безкомпромисно честен с теб.
valsodar
 

Мнениеот Magas » 01 юли 2010, 23:38

Съгласен :)
Бъди такъв какъвто си
Аватар
Magas
 
Мнения: 1
Регистрация: 01 юли 2010, 17:54
Местонахождение: Стара Загора

!

Мнениеот 123 » 24 юли 2010, 11:15

Има една особенно ценна мисъл в текста и тя е, че писането е призвание!

Именно призвание, защото как иначе може да се нарече това, което те дълбае от вътре и не ти дава ни мира, ни покой докато не го изведеш на свобода чрез белият лист, който се запълва сякаш сам, без твоето участие.

Писателят е по-скоро проводник на словото, на това което виждат очите му, когато е отнесен от въображенито си Там, където ние можем да стигнем единствено по пътя очертан от него в книгата му.

И едва ли има истински писател на този свят, който да е написал нещо стойностно, добро и запомнящо се воден единствено от мисълта - А ще се хареса ли, а ще ми платят ли, а колко?

Не е възможно да си едновременно творец и занаятчия.
Едните са призвани и следват съдбата си, а другите са просто имитатори и следват интереса си.

Можеш да лъжеш себе си, можеш да лъжеш близките си, но читателят не можеш го излъга.
Единствено той ще може безпристрастно да види и силните и слабите ти места в текста и единствено той ще има силата да е безкомпромисно честен с теб.


Колко красиво!
И колко далеч от реалността. Идеята, че писателят замечтано гледа през прозореца и реди мъдри слова върху листа е много хубава, обаче кога по-точно се случва това, като никой тук не иска да плаща за този труд? "Призвание" - чудесно, но трудно ли е да се разбере, че трябва да се храниш, да си плащаш сметките /включително за придобиване на СТОКАТА художествено произведение, без значение - както неколкократно бе наблегнато тук - какъв е носителя: хартиен, CD, под формата на файл. Все едно шефът ви в края на месеца да не ви плати с аргумента, че работата ви носи удоволствие и е /може би/ ваше призвание, нещо което ви идва отвътре. За какво са ви пари?
Не ми разправяйте, че между посочения пример и това, което се дискутира тук няма връзка. Трудът трябва да се плаща, книгата Е стока, както актьорската игра, както картината, песента и т.н. За стоките в магазина се плаща. Аз съм се убедил, че не можеш да спориш с човек, който не иска да слуша. А повечето тук, очевидно не желаят да приемат мнение, което не им изнася. По-добре да продължим да си крадем, но на висок глас и възмутено да приказваме как изпълняваме обществена функция /разпространяване на знания и култура, безплатно при това / Авторските права, както всяка собственост, принадлежат на някого. Когато посягаш към чужда собственост, без значение какви евфемизми използваш и как наричаш това действие, очевидно говорим за КРАЖБА. Като сте такива сторонници на писаното слово, защо ограбвате авторите? Разбрахме вече, че издателите са лоши, въобще и не смятам да ги защитавам, но да си мислите че голяма литература се прави на празен стомах е безумна идея! Няма как човек да е притиснат от чисто екзистенциални проблеми - да работи на едно или две места, да се грижи за семейство и т.н. и в същото време видите ли, междудругото да вземе да напише "Махалото на Фуко". За да пише добре, писателят трябва да прави това - да пише. Ама нас какво ли ни интересува това... Всички деклараци, как половината хора тук евентуално щели да си купят ел. книга, са точно това - декларации. НЯМА да си купите, колкото и евтино да се предлагат електронните книги. Защо да плащаме за нещо, като можем да си го откраднем /пардон - изтеглим от библиотеката / безплатно. И безнаказано, разбира се.
123
 

Re: !

Мнениеот GeOrg » 24 юли 2010, 13:02

123 написа:... Защо да плащаме за нещо, като можем да си го откраднем /пардон - изтеглим от библиотеката / безплатно. И безнаказано, разбира се.

Защото ако не го правим, няма да има нищо ново, което да четем.
Тези които обичат да четат ще платят, тези които не обичат няма да платят никога, но и никога няма да си купят хартиена книга - единствен начин за печалба на издателите и търговците от труда на авторите.
Може и така да е, ...!
Аватар
GeOrg
 
Мнения: 203
Регистрация: 04 август 2006, 15:52
Местонахождение: Пловдив, Ивайловград

Re: !

Мнениеот Victor » 24 юли 2010, 15:19

А, още един анонимен, явно не е автор, но пише от името на авторите. Малко да го цитирам:
"... разбере, че трябва да се храниш, да си плащаш сметките /включително за придобиване на СТОКАТА художествено произведение, без значение - както неколкократно бе наблегнато тук - какъв е носителя: хартиен, CD, под формата на файл. Все едно шефът ..."
Ако имаше електронна книжарница, от която без усилия, например за 2-3 лева есемес да си изтегля файл, щях да си купувам, а и не само аз, но и много хора, при всички случаи достатъчно. Но какво е сега, няма продаване на ел. книги, хартиените скъпи, хартиените библиотеки почти никакви и пак недостъпни, и приказки за стока и за гладуващи автори. Имам едно крайно мнение по въпроса, ето го:
Добре, хайде, да си представим, че безплатните книги тука правят бедни авторите, което не е вярно, но да си представим. Да си представим, че никой автор няма да може да получи и стотинка за книгите си. И какво ще стане? Писателите ще спрат да пишат ли? Не, няма да спрат. Ще спрат само ония, които и сега не си струва да бъдат четени. Няма да се затрие нито книгата, нито цивилизацията, но праводържателите ще се затрият, и това им е големият проблем сега, защото не искат да се разделят с нещо, с което светът вече започва да се разделя. И ще трябва да се преориентират, да си променят бизнеса, или да работят нещо друго. Е, не е голяма беда, на много хора се налага да си сменят професията понякога, а когато тая професия е праводържател, още по-добре.
Victor
 
Мнения: 28
Регистрация: 23 юли 2010, 10:25
Местонахождение: София

Мнениеот danbi » 29 юли 2010, 10:54

123, нека ти позволя да погледнеш от малко по-различна перспектива.

Първо, хората които пиша тук са всичките достатъчно културни и образовани и кражбата, както и да я разбираш не е от нещата, които тези хора вършат. По отношение на книгите или на каквото и да е друго.

Второ, когато се говори за "кражба" в криминалния смисъл, става въпрос за отнемане на нещо. Престъплението се състои в това, че си отнел чужда частна собственост. А тъй като частната собственост е в основата на нашата цивилизация (и най-вече закони) -- то всякакво посегателство върху нея е престъпление. От кого да отнети книгите?

Трето, някой е "ощетен" се твърди. Това, в прав текст означава, че този някой си е направил просто крива сметка. Базирал е бизнеса си на модел, който не е стабилен. Всеки бизнес е риск. Срещу риска се получава печалба. Ако някой има загуби в бизнеса си, то това е негов проблем. И в никакъв случай няма общо с "кражба" или "престъпление".

Четвърто, това, което е "книга" в този сайт е текстовото съдържание на книгата. Компютърен файл. Може да се дискутира темата "кражба", ако този компютърен файл се е намирал на компютър на издател или автор, а организирана криминална група се е промъкнала в къщата/офиса му и е "откраднала" файла.
Всичкото това е добре на теория, с едно препъни-камъче: законите защитават от подобни посегателства непубликувани неща. Когато едно нещо бъде публикувано, всякакви "ама те ми откраднаха файла от компютъра" са напълно безсмислени от юридическа гледна точка. Не случайно, ЗАПСП третира библиотеките и публикуваните произведения!

Пето, компютърните файлове на този (и други подобни) сайт всъщност са създадени от хора, в общия случай различни от автора на произведението, преводача или неговия издател. Може да се твърди, при това с гарантиран успех, че авторското право върху файла е на този който го е създал (дори това да е компютърна програма ;) -- разбира се съдържанието на този файл е базирано на съдържанието на публикувано произведение. ЗАПСП урежда този въпрос ;)

Шесто, може да се твърди, че редакторите на фаловете и поддържащите този и други подобни сайтове всъщност вършат работа на автора. По мое мнение е редно да им се плати. А те будалите, вършат всичко това безплатно, защото намират удовлетворение в тази работа... явно не случайно 'будали' и 'будители' започват с едни и същи буквички.

Явно има начин, хем да работиш нещо. Хем то да е полезно за маса хора. Просто човек трябва да има призвание.
danbi
 
Мнения: 45
Регистрация: 17 юни 2010, 17:57
Местонахождение: Варна

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Stormspell » 09 август 2010, 15:41

Мисля, че познавам автора, както и той мен, затова няма да се представям.

Казано с две думи: статия на човек, който не само си няма грам понятие от право, но не си е направил и труда да се поинтересува от нечие компетентно мнение.
От друга страна, липсата на информираност не му пречи да се бунтува и възмущава, да има категорично мнение, да сочи с пръст и да раздава морални присъди. Класика в жанра просто... :D
Няколко от най-големите пропуски:
-има огромна разлика между технология и идея. Авторското право защитава идеите, не технологиите. Ако някой измисли автомобила, то авторското право (лиценза, патента) защитава един точно определен автомобил, не автомобила като цяло. При това - за определено време, което е съобразено с нормалния цикъл на разработна (но не и внедряване) на една технология. Какво е "нормален" цикъл и като как се яде е един много простичък въпрос за човек имащ понятие от право и много сложен, за нямащ понятие такъв. Литературните произведения, на свой ред имат авторски права с далеч по-дълъг жизнен цикъл, който е съобразен с жизнения цикъл на самия автор. Защо ли? Много просто - един човек може да напише една книга през живота си, тази книга трябва да го храни цял живот. От друга страна, изобретяването на една технология е далеч по-печеливш прочес от писането на литаратура, дори 2 години приходи от панент на една технология може да те храни няколко живота поред. Късия период на технологичните патенти също способва и за непрекъснатото подобряването на тази технология. Все още никой не е измислил неподлежащ на подобрения автомобил, докато в литературатата е по скоро обратното - никой не може да напише подобрение на "100 години самота", да речем... Точно поради тази причина, технологиите и авторовите произведения се третират различно и смесването на тези неща говори за липса на елементарно разбиране.
-Разликите между електронната библиотека и хартиената такава.
1. идеята на "хартиената библиотека" далеч не е предоставянето на безплатни четива. Някога може би е било така, преди 50-100 г. да речем, но вече не. Идеята на ХБ е да СЪХРАНЯВА произведения на изкуството. В една книжарница човек може да намери далеч не всичко. Само наскоро издадени книги, комерсиални и популярни четива. ХБ е място където (поне по идея!) човек може да намери големи количества редки четива, автори, публикации, да направи справка, да намери материали за нещо и тн. Присъствието на една съвременна книга в ХБ е по-скоро въпрос на престиж, отколкото на заобикаляне на закона за авторски права. Де юре - да, присъствието на една книга в библиотека с книги нарушава авторските права на автора. В самата книга не пише, че библиотеката има право да предоставя този екземпляр на трети лица, срещу заплащане или безплатно. Но, забележете - тук издателството няма нищо общо като страна в това нарушение. Автора може да заведе дело за пропуснати ползи срещу библиотеката (понеже той е носителят на авторските права, не издателството!) и вероятно може да спечели едно такова дело. Може и просто да помоли дадена библиотека да не предоставя книгата му на читатели, това най-често върши работа. Но никой автор не го прави, разбира се, по обясними причини.
2. Електронната библиотека е нещо много повече от ХБ. Първо, тя не съхранява редки ценни екземпляри на произведения. Тя най-често съхранява електронни аналози на комерсиални издания. Второ, тя е много по-достъпна, поради факта, че съществува Гугъл. Трето, много трудно се поддава на правни санкции. Един автор/издателство може да завежда колкото си иска дела, вероятността за успех е съмнителна, поради простичката причина, че тези дела няма да имат ответник. А щом няма санкция, налице е предпоставка и за правонарушение. Оттам и синонимността на ЕБ с пиратството. Което разбира се, не означава че ЕБ е някакво принципно изначално зло, с което трябва да се борим с всички сили. Напротив, начин има и той е безкрайно прост и естествен, нарича се лицензиране. В Бг няма нито министерство на информацията, нито законова уредба или агенция която да регламентира тази дейност. Истината е, че и по света много много няма, затова и знакови дела като тези срещу Напстер и Епълсторе се провалят с гръм и трясък. Но това не е толкова страшно. Все пак, електронните носители са сравнително ново явление, все още сме във фазата на пробите и грешките.
3. Свалянето и четенето на текстове/музика/филми и разни други по същество не е нарушение на ЗАП. Нарушение е качването и поддържането на сайтове, предоставящи продукти с пиратско съдържание. Дори М-а-й-к-р-о-с-о-ф-т има официална политика да не преследва потребители използващи пиратски версии на техни продукти. Така че - всички разсъждения по-темата са просто свободни съчинения на неинформиран човек.

-вайканията за «неполучени приходи» са напълно основателни от гледна точка на пазарната логика. Печалбата е основание, при това много логично. Ако някой автор не се интересува от това логично основание, моля, има Крийтив комънс лицензи, да пуска каквото иска (негово!) под какъвто си иска лиценз. Дали "хората нямащи пари" са фактор във формирането на печалбата на едно издателство е много спорен въпрос. И със сигурност - такива хора не заслужават специално третиране от законова гледна точка. Дайте, видиш ли, да направим изключение от закона за хората които така или инак няма да си платят... На какво отгоре? Справедливо ли е, спрямо хората "имащи пари"? Откога "нямането на достатъчно пари" се превърна в основание за правна хипотеза? (правна хипотеза и всяко обстоятелство, което поражда права и задължения, казано най-кратко).

-"закон за защита на интелектуалната собственост" едва ли е измислен от един човек, в един точно определен исторически момент. Не че това е важно, но
1. Един читател не плаща за това, че в една книга се съдържат принципно нови идеи. Плаща за едно конкретно произведение. Дали ще намери нещо ново в него или не е риск, който той поема. В икономиката няма такова нещо като безрискова операция, дори да размените в банката 10 лв на две по 5 това пак крие рискове, например да ви дадат една фалшива банкнота. Или пък в момента на размяната централната банка да обяви фалит и тези пари да не струват нищо (а минута по рано бихте могли да си купите евро с тях...). Рискът е неизменен атрибут на всяко едно икономическо действие, всеки извършител на такова сам преценява риска и нерядко търпи загуби от грешната си преценка. В случая с книгата която не му предоставя нови идеи - дал е пари на вятъра. Това са неща които непрекъснато се случват и няма никакво основание някой да претендира за обезщетение от неправилно поет риск.
2. "Има ли право читателят да даде купената от него книга на приятел, роднина? "
Де юре не. Де факто - да. Разминаването е поради една много проста причина - невъзможност да се приложи правото в пълната му сила. Така както не може да се санкционират всички шофьори дали карат трезви, така не може и да съществува изпълнителен орган който да следи дали една книга която подарявате за рожден ден не сте прочели една страница от нея преди това. В правото въобще не съществува такова нещо като 100% приложима санкция. Така както не съществува и състояние на пълен покой, идеален газ и тн. Което, разбира се, не е основание за отпадането на правната санкция въобще.

-"Потребителят има право в 10-дневен срок (май беше и повече) да върне ВСЯКА стока, освен бельо и други продукти от тази категория, не само поради дефект, а дори и защото не му е харесал или е размислил". Не съм юрист, но според мен това са пълни глупости. ЗЗП има за цел да защити потребителя от подвеждане, от недостатъчно информация, от нелоялна конкуренция, от стоки които могат да му причинят вреда, а не да му осигури безплатен диван за 10 дни. И в този смисъл - да, ако един издател ти продаде книга със съдържание научна фантастика, а вземе, че се окаже набор от молитви за паркиране, имаш пълното право да уведомиш съответните (посочени в ЗЗП) органи, както и да заведеш съдебен иск. Но ако книгата просто не ти е харесала и си се подвел по лъскавата корица, това си е изцяло твой проблем и ЗЗП няма нищо общо в случая. Тълкуването на правните норми в такъв буквален и откъснат от смисъла им контекст може да доведе до множество "абсурди". Всеизвестен факт е, че езикът и писменото слово са несъвършенни средства за предаване на информация. Невъзможно е да конструираш правна система, записана с думи, която да не съдържа поне формални противоречия. И какво? Да вземем да се откажем от правото като система? Кой както иска, аз предпочитам цивилизацията пред пещерното право.

-"Като заговорихме за ОГРАБВАНЕ..."
като заговорихме за ограбване, да, добре, всички са мръсници, да живее свободата, но все пак, да поговорим и за обогатяването?
Читателят обогатява ли издателя? Ми да, така е по идея.
Автора обогатява ли читателя? Ми пак да, пак - по идея е така.
Издателите обогатяват ли автора? Разбира се. Буквално.
А щом има ограбване и обогатяване едновременно, значи всичко е въпрос на баланс, на пазар. Не може всички да забогатяват едновременно и в еднаква степен. И не само че не може, ами и не е редно. Един автор пише по-добре от друг, трябва да му се плати повече. Един автор пише за по-заможни читатели (в Америка например) значи трябва да му се плати повече. И кой казва кой пише по добре и кой на по-добро място? Централната комисия по ценност на литературните произведения? Опаа, такава няма. И слава богу. Имаше едно време такива органи и затова разни хлапета през ден киснеха в руските книжарници, дано другата Централна комисия по ценност на литературата е пропуснала нещо по-така, ставащо за четене...
Пазарът също не е съвършен инструмент за пресяване на ценния продукт от некачествения. Но 1) е безпристрастен, лишен от субективност и 2) човек може да го ползва като ориентир, но не и като задължително предписание и 3)човек може да си избира сам критериите за подбор на качеството. От групи по интереси, през форуми, та до мнението на еди кой си за еди кое си. Нали искате свобода? Воала!

В заключение, че станаха множко тея "две думи":
Да, електронните носители имат проблеми с правото. Трудно се описват със закони. Трудно се поддават на контрол. Трудно влизат в рамки. И което е най-неприятно - бъдещето е тяхно. Неизбежно. За какво са тогава тези писъци и врясъци? Нямате търпение да се случи това бъдеще? Сега? Искате да се легализират електронните библиотеки? Утре? За бога, кой ви пречи? Издателите били алчни гадини? Ами игнорирайте ги, ТОЛКОВА е просто. Или искате хем да четете Хари Потър, хем да е за 2 лева, а ако може и без пари, ако може - да не ви сочат с пръст и да ви наричат пират? Е не може.
В изложението срещнах някъде израза "ще платя доста повече, отколкото струва средното хартиено издание, ако знам че авторът ще възприеме това като «пиши още!" Ами плати си, кой ти пречи? Нима издателят няма да приеме изчерпания тираж като послание от сорта - издай, издай още! А какво да издаде? Счетоводната си книга? или не, май ще е по-добре да поръча на автора да "напише, да напише още..."
Stormspell
 

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот Mandor » 09 август 2010, 16:46

Stormspell написа:Мисля, че познавам автора, както и той мен, затова няма да се представям.
Специално за гостите от тип „чукча – писател, чукча не читател“ (случва се вече поне за втори път в тази тема) ще повторя първия параграф в темата:
Mandor написа:Това е превод на статията «Издатели против электронных библиотек. Почему?», прочетена в http://doci.nnm.ru/provocator/02.02.2006/izdateli_protiv_elektronnyh_bibliotek_pochemu/. Общо взето, не съм съгласен с някои неща, но като цяло статията ми хареса - разглежда проблема от доста странни гледни точки.

Ще допълня само, че авторът на статията се е подписал като de_Magog; няма друга информация за самоличността му, освен че е от рускоговорящите страни и води рубриката „Балаганчик философа“.
Аватар
Mandor
 
Мнения: 730
Регистрация: 19 август 2006, 10:56

Re: Издатели срещу електронните библиотеки. Защо?

Мнениеот SecondShoe » 09 август 2010, 21:43

Stormspell написа:В самата книга не пише, че библиотеката има право да предоставя този екземпляр на трети лица, срещу заплащане или безплатно. Но, забележете - тук издателството няма нищо общо като страна в това нарушение. Автора може да заведе дело за пропуснати ползи срещу библиотеката (понеже той е носителят на авторските права, не издателството!) и вероятно може да спечели едно такова дело.

Ех, че са благородни авторите по света. Разрешават на библиотеките да съществуват. Изображение
Аватар
SecondShoe
 
Мнения: 421
Регистрация: 16 август 2006, 04:55

ПредишнаСледваща

Обратно към Авторско право, копирайт и други неща

 


  • Подобни теми
    отговори
    прегледи
    Последно мнение

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи форума: Google [Bot] и един гост