Someone Comes to Town, Someone Leaves Town

Настоящите закони имат остра нужда от промяна

Someone Comes to Town, Someone Leaves Town

Мнениеот Boman » 25 май 2009, 16:38

Искам да ви обърна внимание на книгата на Кори Доктороу (Cory Doctorow)Someone Comes to Town, Someone Leaves Town, която се издава под правата на Creative Commons licenses. Той предлага книгата си във всеки възможен електорнен формат за свободно сваляне. Много е интересно да се прочете какво е писал за книгата и най-вече мнението му за разпространението ѝ. Днес-утре ще преведа тази страница, защото много добре е описано състоянието на пазарите за книги и отношението му към ограничението на разпространение на електронните формати.
Първите му две книги Down and Out in the Magic Kingdom и Eastern Standard Tribe също се разпространяват свободно.
Закон на Мърфи: ако мнението ми във форума може да бъде разбрано погрешно, то това ще стане!
Аватар
Boman
 
Мнения: 89
Регистрация: 03 февруари 2007, 08:24

Re: Someone Comes to Town, Someone Leaves Town

Мнениеот Boman » 29 май 2009, 17:29

(Това е променена версия на първия ми пост по темата)
Искам да ви обърна внимание на книгата на Кори Доктороу (Cory Doctorow)Someone Comes to Town, Someone Leaves Town, която се издава под правата на Creative Commons licenses. Той предлага книгата си във всеки възможен електорнен формат за свободно сваляне. Много е интересно да се прочете в тази статия какво е писал за книгата и най-вече мнението му за разпространението ѝ. По-долу ви предлагам превод на тази статия.
Първите му две книги Down and Out in the Magic Kingdom и Eastern Standard Tribe също се разпространяват свободно.


Someone Comes to Town, Someone Leaves Town
Кори Доктороу doctorow@craphound.com
Публикувана от Tor Books
Юли 2005
ISBN: 0765312786 http://craphound.com/someone
Някои права запазени
Относно книгата
Това е моят трети роман и както с първия и втория, го издавам за свободно ползване в Интернет в същия ден, когато книгите се доставят в магазините. Книгите са регламентирани от Creative Commons licenses, което позволява тяхното неограничено нетърговско разпространение, което означава, че сте добре дошли да ги споделите с всекиго, който мислите че ще иска да ги види. Чрез думите на Уди Гътри (Woody Guthrie): „Тази песен е защитена от авторското право на Съединените щати, под Авторско право № 154085, за период от 28 години, и всеки, който е хванат да я пее без разрешение, ще бъде наш многоуважаем приятел, защото ние не даваме и пет пари. Публикувайте я. Преписвайте я. Пейте я. Клатушкайте се на нея. Пейте я по тиролски. Ние я написахме и това е всичко, което искахме да направим.“

Защо правя това? Има три причини:
Краткосрочна
В кратък срок аз пораждам повече продажби на моите отпечатани книги. Със сигурност, раздаването на електронни книги измества някоя случайна продажба, когато някой я свали и реши да не я купи. Но е далеч по-срещано читател да свали книгата, да прочете нещо от нея или цялата, и да реши да купи печатанто издание. Както казах в есето си, Ebooks Neither E Nor Books, електронните и печатните издания са дълбоко свързани, така че придобивайки едната, се увеличава нуждата да имате другата. Раздал съм повече от половин милион електронни копия от моя първи спечелил награда роман, Down and Out in the Magic Kingdom, и тази издънка се разду до пет печатни тиража (Иху!), така че не се притеснявам, че раздаването на книги ще навреди на продажбите ми.
Дългосрочна
Все пак някой ден всички хартиени книги ще си заминат. Ние вече четем повече думи от екрана всеки ден и по-малко думи от печатни страници. Нямате нужда от писател на научна фантастика, за да видите това, което ще ви извади очите (на екрана, както е в случая).
Сега, ако имате бедно въображение, бихте могли да си помислите, че ще навлезем в тази епоха с „четци на е-книги“ със специално предназначение, които имитират усещането за „истинска“ книга, само че цифрова. Това е като да вярвате, че мобилният ви телефон ще бъде същото нещо като телефонът ви на стената, освен че ще е в джоба ви. Ако вярвате на неща от този род, нямате работа да пишете научна фантастика, а вероятно не би трябвало и да я четете.
Не, бизнесът и общественото приложение на е-книгите ще бъде начинът; начин, много по-странен от този. В действителност, аз вярвам, че вероятно е прекалено странно за нас да си представим днес, че идеята за радио-пазара е била непонятна за артистите на вариететни представления, които обвинили собствениците на радиостанции в масово пиратство заради пускането на музика в ефир. Тези хора просто не са могли да си представят бъдеще, в което слушателите и листите ще са статистически подбирани от специално „обществено дружество“, създадено от антитръстов „указ за съгласие“ към Конгреса; дружество, което да разпределя пари, събрани от радиостанциите (които събират от производителите на сапун и от други рекламодатели), за да компенсират артистите. Беше забележително странно и все пак направи артистите, които го възприеха, богати до небето. Артистите, които просто изискваха спирането на радиото, се разориха, свършиха като шофьори на таксита, и бяха забравени от историята.
Аз знам чий пример имам намерение да последвам. Раздаването на книги не ми струва нищо и всъщност ми носи пари. Но най-важното е, че това ми донася най-добрата пазарна информация, с която мога да се сдобия.
Когато свалите моя книга, моля да измислите нещо необикновено и чудесно за нея. Представете си нови неща, в които могат да се използват книгите, и ги направете. Използвайте ги по невероятни и изненадващи начини. И ми разкажете за тях. Пратете ми имейл с тези скъпоценни пазарни новини относно това как може да се използва електронния текст. Така ще съм първият писател, който да определи какъв ще бъде следващия бизнес модел при писане. Аз съм предприемач и живея от пазарните новини.
Някои други писатели са решили, че техните читатели са крадци и пирати и посвещават безброй часове в систематично отчуждаване на клиентите си. Тези писатели ще се разорят. Не и аз — аз ви обичам, вас, хората. Копирайте го това, та се късайте.
Средносрочно
Ще дойде време на безвластие между залеза на печатните книги и появата на здрави модели за разкрепостено разпространение на електронен текст, през което късметът на новелистите ще последва този на поетите и драматурзите, и другите омастилени писачи, чиито индустрии са се продънили под тях.
Когато това стане, доходите от писане ще идват от случайни източници като платени ангажименти за речи и статии на комисионна. Не, не е „честно“ новелистите, които са добри говорители, да имат по-добри сделки от тези, които не са. Но нито беше честно, че епохата на радиото даде тласък на кариерите на артистите, които се представяха добре в студията, нито че епохата на свалянето от Интернет дава тласък на кариерите на артистите, които се представят добре на живо. Технологиите дават и технологиите взимат. Аз съм писател на научна фантастика: работата ми е да обичам бъдещето.
Моите шансове се базират на единичните ангажименти за речи, вестникарски материали, платени поръчения, а всичко останало е зависимо от обществения ми профил. Колкото повече хора четат и се радват на моята работа, толкова повече от тези ангажименти ще получа. И раздаването на книги увеличава известността ми много повече от това да ги сграбча пред гърдите си и да проклинам пиратите.
Така че имате го: раздавам тези книги, за да продавам повече книги, за да разбера повече за пазара и да разширя моя профил, така че да мога да стоваря повече речи и вестникарски ангажименти. Не защото съм миришещо на пачули (patchouli) и къдраво хипи, което „иска информацията да бъде безплатна“. Аз съм за това, защото искам да напълня ваната си с пари и да си потрия ръцете и да се смея, да се смея, да се смея.
Развиващите се страни
Голяма част от „пиратството на е-книги“ (неупълномощено сваляне на е-книги от мрежата) се предприема от хора в развиващия се свят, където брутният вътрешен продукт на човек може да бъде по-малко от долар на ден. Тези хора не представляват никакъв вид търговски пазар за моите книги. Никой в Бурунди няма да плати месечната си заплата за копие от тази книга. Украински филм по тази книга няма да се съревновава с големите касови постъпления в Украйна с Холивудска версия, ако излезе такава. Никой не внася търговски тиражи от моите книги в повечето развиващи се нации и ако се внасяха, то те щяха да са на стойност надхвърляща тази на местния пазар.
Така че аз съм приложил нов, особено чудесен вид Creative Commons license на тази книга: Creative Commons Developing Nations License. Какво означава това е, че ако живеете в страна, която не е в световния списък на страните с високи доходи (list of High-Income Countries), вие можете да правите на практика всичко, каквото си пожелаете с тази книга.
Докато жителите на богатия свят са ограничени до правенето на нетърговски копия на тази книга, жителите в развиващия се свят могат да направят много повече. Искате да издадете търговски тираж на тази книга? Добре сте ми дошли. Филм? В кърпа ви е вързано. Превод на местен език? Но, разбира се.
Единственото ограничение е, че не можете да изнасяте вашата работа с моята книга извън развиващия се свят. Вашият Украински филм, Гвианско печатно копие, или Гански превод могат свободно да бъдат изнесени в развиващия се свят, но не могат да бъдат изпратени обратно в богатия свят, където са моите плащащи клиенти.
Чест е да имам възможността да помогна на хора, които живеят при условия, които правят моите да изглеждат като лоното на разкоша. Специално се надявам, че това мое желание, по някакъв незначителен начин, помага на развиващите се нации да си помогнат със собствени сили за една по-добро икономическо положение.
DRM
Най-лошата технологична идея от създаването на електрическата стяга за зърна на гърди е “Digital Rights Management” (Управление на цифровите права) — пакет от вуду продукти, които се предполага че контролират какво правите с информацията, след като законно сте я придобили. Когато си купите DVD от чужбина и не можете да го гледате в къщи, защото е от грешен „регион“, това е DRM. Когато си купите CD и то не се сваля на вашия компютър, това е DRM. Когато си купите нещо от „iTune“ и не можете да го заемете на приятел, това е DRM.
DRM не върши работа. Всеки файл някога издаден и заключен с DRM е понастоящем достъпен за свободно сваляне в Интернет. В наши дни нямате нужда оt специални умения, за да разбиете DRM: само трябва да знаете как да потърсите в „Гугъл“ името на произведението, което издирвате.
Никой клиент не иска DRM. Никой не се е събудил на сутринта и си е казал: „Проклятие, бих желал да има начин да правя по-малко неща с моите книги, филми и музика“.
DRM не може да контролира копирането, но може да контролира конкуренцията. „Апъл“ (Apple) може да заплашва да съди „Рийл“ (Real) заради правенето на Рийлмидиа (Realmedia) плейъри за Айпод (iPod) на базата на това, че „Рийл“ е трябвало да разбие DRM, за да го свърши. Картелът, който ръководи лицензирането на Ди Ви Ди, може да блокира всяка нова опция в тях, само за да запази добре платения си бизнес модел (защо единственото, което можете да направите с Ди Ви Ди, купено преди десет години, е да го гледате, а в същото време можете да вземете Си Ди, което сте купили преди десетилетие, и да го превърнете в сигнал за телефон, MP3, кариоки, микс, или файл, който можете да изпратите на приятел?)
DRM се използва, за да накара да замълчат, или дори да вкара в затвора, изследователи, които излагат неговите недостатъци. Това става благодарение на закони като Американските DMCA (Digital Millennium Copyright Act) и Европейските EUCD (Copyright Directive).
В случай на съмнение: аз мразя DRM. Няма DRM в тази книга. Никоя от книгите, които вземете от този сайт няма DRM. Ако вземете е-книга с DRM, аз ви приканвам да разбиете всичките ѝ защити и да я превърнете в нещо по-смислено, като текстов файл.
Ако искате да прочетете повече относно DRM, ето какво наговорих на „Майкрософт“ по въпроса и ето документа, който написах на Международния Телекомуникационен Съюз (International Telecommunications Union) относно DRM и развиващия се свят.
Следва цитирането на Creative Commons Developing Nations 2.0 License…
Закон на Мърфи: ако мнението ми във форума може да бъде разбрано погрешно, то това ще стане!
Аватар
Boman
 
Мнения: 89
Регистрация: 03 февруари 2007, 08:24


Обратно към Авторско право, копирайт и други неща

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи форума: Николко регистрирани потребители и 0 гости